Thursday 5 December 2019

Dah Sampai Kundasang




Aku stay sini terus
Malas nak amik hotel di KK dulu
atau gerak keesokan harinya ..
So tadi sampai airport KK
dlm kul 12tgh hari .. tour guide ambil
dan terus ke Kundasang


Tour guide pun cakap
Pandai aku atur trip...
Ramai org suka stay di KK dulu
the next day baru g Kundasang...
Sbb xde apa dkt KK tu.. boring


Tips utk korang kalau nak bermalam di Kundasang
Amik flight pagi.. sebelum petang
dah sampai Kundasang...
Kalau dpt hotel atau homestay yg dkt 
dgn Gunung Kinabalu pun best
Dulu aku pernah.. and view petang sgt cantik


Aku mmg  x sabar nak terus ke Kundasang
3D 2N dkt sini..sbb tu aku pilih
nak terus ke Kundasang..


Best jgk guna perkhidmatan tour guide ni
Kita just relax jer dan BAYAR
Jgn demand sgt nak murah2..
Kena ambil kira semua kos dorang
jgk...


Bila aku kira2 semua, lebih kurang je
Kalau sewa kereta 3 hari.. minyak ,
Tempat tinggal, upah driver bawa kita
jalan utk 3 hari ke tempt yg kita nak
So jgn demand nak yg murah2
Org pun cari rezeki jgk


Pastu, 
Tak payah pening2 nak waze
dan kemudian stress tgk jalan
nak apa semua x perlu...


Lebih baik cari tour guide org local Sabah
dia tahu jalan short cut yg cepat
Dia tahu tempat mana best makan


Tour guide aku ni boleh masuk la
Sebab dia suka adventure driving
Suka nature... sama cam aku jgk
Banyak la berkongsi pengalaman
masa OTW tadi. 2 jam jer ..
Dia laju!! Bagus!! X buang masa


Aku stay kat Homestay je
Hotel banyak penuh musim2 cuti ni
Sedih.. kalau x mmg dah cari
hotel yg view cantik.. 
Next time la..


Mmg last minute aku decide 
nak gi KK ni.. masa kat JB lagi..
Aku rasa trip aku xde kepuasan..
So aku kena cari lagi...
Biar pulang dengan happy dan puas


6hb check in kat KK pulak
Last lah tu sebelum balik Miri
Nak beli barang...
Mmg kena beli luggage air asia 
jgk ni... 


Tadi kan hujan lebat gila!!
Mmg sejuk gaisss... sumpah!!
TAPI, ITULAH YG KITA NAK
SEJUK YG ORIGINAL !!!
Suhu 16c waktu malam..
Siang paling tinggi 22 atau 23 darjah celcius
Kalau hujan , lagiii laaaa


Hari ni mmg tak berjalan lagi
Tadi pun hujan lebat gilae
Esok baru jalan...pulun habis
Plan aku mmg mcm tu..


Nak relax dulu
Td pun aku sempat tido kejap
Ni dah x dpt tido pulak


Mana aku jumpa tour guide ni?
Google.. search dkt FB... mmg ramai
Pilih je mana nak...


Yang aku ni.. xde dlm pakej
tp aku ada spesifik tempat aku nak pegi
Tak semua tempat yg mereka offer
tu menarik.. selalunya boring dtg kali ke 2
ke tempat mcm Rumah Terbalik, Jambatan Tamparuli
semua tu.. so aku request tak nak pergi tempat tu lagi
Sebab dah pergi sblm ni and bosan..
Kalau pertama kali perlu la kot
singgah semua tempat tu


Aku just nak kawasan2 sekitar
Ranau dan Kundasang.. haa senang
tak payah singgah2 byk sgt 
and aku nak feel...
Kalau tempat bersejarah, boring!


Ni kali ke 5 kot gi Kundasang ni
Tak jemu dtg sini berkali2
Serious!!


Tadi Marno mesej aku
Kenapa x ajak dia!!
Kalau tahu dia nak jalan
Lama dah aku roger


Tp kali ni lupa nak text dia
Adess kalau x, mesti lg seronok
Tahun lepas kan kitorang g Kuching
sama2 ... Next time la Marno
Kundasang ON!!!!! 


Tahun lepas kitorang mmg plan
awal.. tahun ni xde plan
Sbb hari tu dia kata ada program


Aku x kisah pegi sini berkali2
Sbb tempat ni mmg sgt tenang
dan cantik utk org yg suka Nature
tempat ni masih terasa sgt keaslian
hutan dia.. rasa2 pekan koboi tu
masih ada. Itu yg aku suka...



















No comments:

Post a Comment