Sunday 29 December 2019

Kos Normal Service AirCond



Ada org quote twit and kata
Normal service aircond
Iaitu cuci filter tu cost dia
RM80-RM90 kalau suruh technician 
buat..


Aku hampir nak panggil technician ok
utk service aircond semalam tu..
Nasib x jadi...


Simple sgt okay..
Bukak je cover aircond tu..
Dah nampak filter..
Keluarkan je.. dan basuh..
Dah keringkan.. masukkan balik..
Dia ada tulis mana satu FRONT
dkt filter tu supaya x terbalik masa
masukkan..


Benda boleh buat sendiri..
Buat apa nak buang duit RM80
utk kerja yg sgt mudah ni 😆😆


RM80 tu boleh beli makanan utk
seisi keluarga okay..
Atau cover duit minyak utk
seminggu dua ...


Kalau kat tempat keje aku tu
Entah lagi mahal dia charge
sebab jauh .... 


Masa pasang dulu pun dia charge RM150
tau utk kos perjalanan.. mahal kan?
Tp mmg jauh la..



Aku rasa ramai org, khususnya perempuan
Tak tahu yg kerja cuci filter aircond tu
sgt2 senang... dorang tahu pakai je


Bila dah kurang sejuk...
Kata aircond rosak la..
Padahal bertahun2 x pernah cuci filter dia


Hope lepas ni ramai dah tahu
And x payah panggil technician..
Boleh buat sendiri...x perlu screw driver
Haha...


Kalau x tahu.. youtube kan ada
Aku mula2 tgk youtube okay..
Pastu aku tanya Ijam...
Ijam kata bukak cover dia..


Bukak cover aircond tu depend

Ada yg dari depan tepi, tolak sikit ke atas
Ada yg dari atas..


Mcm aircond aku,
Bukak dari depan...pegang dua2 kiri kanan
bahagian muka depan aircond tu
Pastu tolak ke depan... maka terbuka lah
Terus nampak filter.. ada 2...


Cam tu je la..


Semalam.. jumpa serangga mati jgk
😱😱 nasib dah mati..
Aku ni sejenis yg fobia dgn
serangga!! 


Hope lepas ni jgn biarkan filter aircond anda
bertahun2 x dicuci ya...
Lepas ni boleh buat setahun sekali
Atau kalau rajin, 6 bulan sekali 🙃









No comments:

Post a Comment