Wednesday 21 March 2018

JANGAN NASIHATKAN ANAK ORANG



Ada orang cakap “jgn nasihatkan anak orang”
Parents dia pun tak bising..
And dia hanya dengar cakap parents dia je
Kita orang luar ni jgn sibuk2...


Tapi mmg pun kan..
Anak orang mmg tak akan dgr cakap orang lain..
Melainkan kalau dia dah matang..
dan dia suka disayangi orang ramai..
Dan melainkan parents dia
mmg galakkan orang lain tegur
jika anak dia ada buat salah...
(Demi kebaikan)


Tak semua parents macam tu..
Kalau ada.. mmg sempoi la..


Tapi ikut cara masing2 la..
Setiap orang ada cara masing2...
Macam family aku.. ,
Mak aku mmg galakkan aunty2
atau uncle kitorang tegur kalau ada
yg tak betul... (dah biasa dgn teguran)


Kita ni je nak dengar ke tidak...


Kalau mcm aku...
Aku blajar kaunseling.. psikologi semua
Bagi aku... nak mendekati seseorang
kena ada hubungan yg selesa dulu..
Kalau kau tak kenal dia lagi... jgn pandai2..


Sebab tu sebelum sesi kaunseling,
Seorang kaunselor akan berkenalan
atau dgn erti kata lain membina huhungan
dan beramah mesra sehingga client dia
rasa selesa untuk bercakap...dan berkongsi


Selagi belum selesa... 
sesi kaunseling tak akan dapat dijalankan..



Nanti aku akan kongsi  lagi
langkah2 dalam menjalankan sesi kaunseling










1 comment:

  1. betul sekali, fokus kepada keluarga sendiri saja ya, Penyedia Jasa Toko Online Murah di Indonesia : Jasa Pembuatan Toko Online - Jilbab Terbaru
    Jasa Web Murah :
    Jasa Pembuatan Web Murah
    serta Tokopedia

    ReplyDelete