Monday 16 March 2020

Face Mask & Hand Sanitizer Sold Out !!



Skarang mmg sold out la 2 benda ni


Tp ada cara lain gaisss
Face mask korang pkai la Bandana ke
Ala.. kain segiempat tu..
Style pun style!! Hahaha
Washable jgk...




Aku hari tu kebetulan sebelum virus mula kecoh
Bulan December lagi mmg dah beli
banyak face mask and hand sanitizer



Skrg mmg hand sanitizer aku tu dah berkurangan
Aku jenis suka tangan aku rasa bersih je
Jgn kata sebab Covid-19,
Hand Sanitizer tu wajib ada dgn aku
Dalam kereta, dalam bag, mana2 aku pergi la
Asal masuk dlm kereta lepas jalan
kat luar pun mmg terus nak sanitize tangan..



Tp memandangkan hand sanitizer aku
dah kurang... and dkt luar pun mostly sold out
Ada cara dia...


Buat sendiri!! Senang gila uols

3 bahan asas dia
1. Rubbing Alcohol (Isoprophyl Alcohol)
2. Gel Aloe vera
3. Sedikit pewangi


Aku dlm proses nak buat ni..






Isoprophyl Alcohol aku cari dkt shopee!!
(Cari yang 90% ke atas tu...)
Gel Aloe Vera, dkt watson pun ada..
Pewangi.. x kisah.. sebab 2 titik pun dah cukup
Perfume kan ada..


Sukatan dia.. 
2/3 Alcohol
1/3 Gel Aloe Vera
2 titik pewangi


Gaul2 .... DONE!!!!


Ni semua banyak Doktor2 ajar di youtube!
Google pun ada.. mmg senang!!
Rugi tak cuba!!


Aku tgh tunggu Rubbing Alcohol sampai ni..
2 3 hari lagi kot.. and tak sabar nak buat
eksperimen mudah ni!!!!



Jgn lupa sediakan spray bottle siap2
Untuk letak hasil eksperimen tu nanti
Watson pun ada 👍🏽👍🏽


Nanti kalau aku dah buat aku share

Alcohol tak haram selagi korang
tak minum sampai memabukkan..
Ianya adalah harus.. terutama sebagai
pewangi atau alat pembersih...



Ni makin ramai akan tahu buat
Silap hari bulan Rubbing Alcohol dgn
Aloe Vera akan sold out jgk!! 

Tapi kalau aloe vera sold out,
Kat rumah aku ada tanam...
Tapi leceh la nak ambik gel dia..
Nak kena belah aloe vera .. blend..
Tapi xpe... janji ada...


Kalau rubbing alcohol tak ada 
Ethanol pun boleh...
Aku belum habis explore lagi
pasal ethanol ni..


Nanti aku google..
Tp ethanol ni aku selalu guna
utk bersihkan whiteboard..
Mmg putih bersih la lepas lap dgn
ethanol. X ada kesan marker langsung


No comments:

Post a Comment