Friday 21 December 2018

Rezeki masing2 gaiss


Tadi borak2 dgn kengkawan
tetiba pasal gaji..


Aku ni jenis x brapa amik port
gaji masuk bila...
Yang aku tahu aku settle kan
bil aku setiap bulan sudah...
So far mmg dah byr la semua
Sbb aku x suka tgk ada yg x byr lagi.. 


Berbalik pasal borak tentang gaji td
Income aku dikatakan paling besar
antara semua.. (Alhamdulillah) .


Seriously aku tak tahu...
Sebab dorang dah ada elaun pedalaman RM1000
Still beza RM700 dgn aku..


Aishhh rezeki aku gais..
Korang jgn la jeles okay..


Cerita dia mcm ni..
Aku ada degree Accountancy..
Salah 1 daripada 5 bidang proffesional

5 bidang tu ialah

  • Perubatan
  • Perundangan
  • Perakaunan
  • Kejuruteraan
  • (tak ingat.. Architechture kot) 


Ikut urutan.. Dari atas ke bawah..



Tangga gaji permulaan aku ialah P1:T10
Kalau gaji permulaan biasa
utk bidang aku skrg P1:T5



Nampak tak perbezaan T10 dan T5
5 tangga beza dia..


So realitinya, aku punya tangga gaji permulaan
Dalam surat lantikan dulu ialah P1:T10
Geng2 aku P1:T5 (Beza 5 tangga)
Beza RM500 je gaji pokok dorang
dgn aku




Setiap tahun gaji berubah..
Meningkat..

Dalam jadual tu gaji pokok je...
Belum elaun lagi...
Elaun semua around RM1900
(elaun2 ni berbeza ikut lokasi tempat
bekerja kitorang..makin pedalaman,
makin besar la elaun)


So fahamkan jadual di atas..
Dpt la cari dan kira total income
aku..


Bersyukur je.. Alhamdulillah.
Rasa cukup je..


Org lain pun lebih hebat lagi
pendapatan dorang..


Dalam rezeki kita
ada rezeki org lain jugak...


No comments:

Post a Comment