Sunday 20 January 2019

Gotcha!!!.... Finally!!


Warghhhhhhh Ketam!!! Finally!!
Yassssss...


1st time aku kerjakan ketam..
Boleh tgk video dan gambar2 ni..
Neves jugak mula2 sebab
ketam tu cam garang dan aktif..



Ketam ni kecik2 je.. 1kg banyak ni..
RM40 okay... Ketam betina mahal..
Ketam jantan RM36 1kg
Ketam betina banyak isi
dan ada telur..


Ketam betina benda segitiga
bawah badan dia agak lebar
berbanding ketam jantan..


Finally aku ada pengalaman matikan ketam
Yasssssss.. Excited uolsss..
Pencapaian baru hahaha!!
Aku belajar dari youtube.. 🤣🤣



Takut nak pegang..
Nasib ada sudip memasak
yang panjang.. LOL..
Aku masukkan dan terbalikkan
Seekor demi seekor dlm besen kecik tu






Pastu.. Cucuk dgn pisau kat badan dia
Beberapa saat je . Dia dah x bergerak lagi
Fuhhh.. Alhamdulillah... 😁




Pastu aku berus la ketam tu..
Bersihkan betul2...
Berus yg baru dibeli semata2 utk
ketam.. Hahahhaha 🤣🤣





Tengok... CLEAN kan.. Haha






Kemudian..
Bukak cengkerang dia..
Buang kekotoran termasuk insang
Nasib baik x susah bukak tu
Semua hasil aku tgk kat youtube
😅😅😂😂 LOL




Pastu sepit dia.. Aku ketuk sikit2
Supaya senang nak bukak..


Jadi.. Begitulah cara menyiang ketam uols
Sejam jugak beginner mcm aku ni
nak menyiang ketam2 tu...


Masak belum lagi...



Ketam  yg dah dibelah dua..
Agak mudah.. Sebab dia mmg simetri..


Gitu la citer dia.
Pengalaman baru hari ni





No comments:

Post a Comment