Saturday 7 July 2018

Kasut Baru


Herbie dpt 4 kasut baru.. 


Hari ni ganti tayar baru.. 

3 tahun setengah dah tayar lama tu.. 

Sebelum jadi apa2.. Baik aku tukar.. 


Actually aku mmg menjaga la tayar ni. 

Teknik pemanduan of course effect

jgk pada tayar.. Setengah org dkt selekoh

nak masuk simpang pun tekan minyak.. 

Itu pun akan buat tayar cepat "haus" 

susah nak explain.. 

aku fikir ikut hukum fizik, keseimbangan

dan kelajuan.. (org Sains sangat) 


Pernah dgr org sebut pasal.. 

Tayar botak.. Botak tepi.. 

Semua tu sebab teknik pemanduan

yg suka laju bila dkt selekoh atau masuk

simpang... dan tak buat rotation

tayar langsung... 



Selain dari teknik pemanduan, 

aku mmg amalkan buat 

balancing setiap 6 bulan sekali.. 

Balancing ni mcm rotate tayar.. 

Tayar belakang tukar ke depan..

Tayar kiri dpn tukar ke kenan.. 

Dan silang.. 



Tayar lama kete aku tak pernah

berlaku botak tepi.. 

Cuma bunga tayar dah makin nipis

je.. 


Kenapa perlu buat balancing ni

Selalunya tayar dkt sebelah depan kanan

yg sebelah driver ni cpt "haus" 

berbanding tayar yg lain.. 


Jadi utk mengekalkan keseimbangan

tahap kehausan semua tayar tu.. 

Kena tukar2 kedudukan tayar... 

Baru la korang dpt pakai lama tayar 

tu... 



Kalau korang tak buat balancing langsung

selama 2 tahun, 

tak tukar kedudukan tayar ni, 

Kompom tayar depan sebelah kanan tu

akan haus dulu dan mungkin pecah

di tepi jalan dan menyusahkan korang

 nanti.. Dan diikuti tayar yg lain.. 

Susah nanti.. Lebih2 lagi perempuan

yg tak tahu cara tukar tayar.. 


Mcm aku.. 

Aku mmg tak reti keje ganti2 tayar

ni, sebab tu aku kena tahu 

penjagaan tayar supaya x berlaku

tayar pecah ditengah jalan.. 

Tak pernah terjadi lagi.. 

and mintak2 jgn laa berlaku.. 



Kalau siapa ganti tayar selepas 2 tahun

mesti dia x pernah buat balancing.. 

Kalau rajin buat balancing, 

korang boleh pakai lama tayar tu.. 

Serious ni.. Sampai 3 atau 4 tahun.. 

Kiranya jangka hayat tayar kereta

lebih lama la kalau buat balancing

dan allignment dgn kerap.. 

At least.. 6 bulan sekali bagi yg kerap

jalan jauh... 


Kos balancing ni x mahal pun.. 

Tak sampai pun RM60.. 

and ada je yg murah.. 



Selalu kalau buat balancing

Aku buat allignment sekali.. 


Kadang masa servis.. 

Dia tak sekali dgn balancing dan allignment

Selalunya aku buat kat luar je. 


So tadi.. 

Sebiji tayar kosnya RM300

darab la 4... (kira sendiri),  :) 

Tayar kete aku besar.. 

Jadi mmg mahal sikit.. :) 

Harga tayar ikut saiz.. dan brand

Kalau mcm Myvi.. RM180 cam tu

Tak sama... Aku tahu sebab aku ada myvi.


Tu je perkongsian

pasal penjagaan tayar kereta khususnya

utk wanita... Lelaki mungkin

dah tahu semua ni... 



No comments:

Post a Comment