Wednesday 13 December 2017

Bongkar!!


Korang suka purse atau clutch?

Aku suka clutch ... sebab aku ni kadang2 malas bawak beg ... semua benda boleh sumbat dlm clutch..
Contohnya power bank dan handphone..
Tp jarang la aku letak power bank.
Handphone selalu la.. 
Jadi bila pakai clutch ni..
Banyak benda boleh letak..
Tissue pun boleh letak..
Pen pun boleh dan kalau ada buku nota kecil
pun bolehhh....senang!!



Ni la clutch Bonia  yg aku dah guna lebih kurang 2 tahun.. beli kat Midvalley masa tu..  masa beli ni memang ada warranty la dari Bonia...terbaik..
aku suka clutch 
ni sebab size dia yg tak terlalu besar dan tak terlalu kecil... Masih elok lagi... tp aku tgh cari clutch baru
Belum jumpa yang menepati citarasa aku lagi..
So sementara masih mencari clutch baru..
Aku akan terus guna clutch ni...




Dalam clutch ni dia bukan kosong je..
Maksud aku.. dia ada la tempat utk letak card..
Mcm purse jugak.. best kan??
Dan ada la bahagian2 tertentu lagi..


Card apa je dlm clutch ni?


Card starbucks .. ada 2 .. 
sebenarnya ada banyak
Aku pun heran kenapa pekerja starbucks
Tak tanya dulu.. dah ada card ke tidak??
Dorang main bagi je... hurm.. dalam kereta
ada lagi 2.. ntah pape...sbnrnya card ni
tak brapa function sgt pun..
So simpan je la.. dah dorang bagi





Ada card watson!!  Okay aku mmg selalu g Watson
Mmg kad ni sgt function la utk aku..
Popular card pun sama. Sebab selalu beli buku.
Beli buku banyak2 .. diskaun pun banyak. Berbaloi!

Movie Club tu dari TGV Cinema.
Best jugak la! Kadang2 dpt free ticket dan 
free popcorn!! Aku suka TGV berbanding cinema lain
Sebab TGV lebih selesa ..


Kad Mesra Petronas ni x function sgt
Sebab aku selalu isi minyak dkt Shell..
Nak isi minyak kena stick kat sejenis je..
Tak suka tukar2 minyak.. 

Dan seterusnya Enrich Card dari Malaysia Airlines.
Kad ni xde pape sgt pun.. Time beli tiket flight
dgn Malaysia Airlines boleh la kumpul point..




Seterusnya penyelamat dunia..
Debit Card dan Credit Card
Debit Card BSN dan CIMB
BSN sebab gaji aku pakai BSN
Lepas tu selalunya sebahagian gaji
aku transfer ke CIMB ... 
So aku akan belanjakan duit yang
aku transfer ke CIMB tu je..
Yg dlm BSN tu kira mcm simpan
utk saat kecemasan la... 
So ni cara aku save gaji aku supaya
tak dibelanjakan semua sekali .. 



Aku suka CIMB .. mcm senang la 
kalau transaksi online... 
mcm sesetengah orang
suka Maybank2u. CIMB Clicks pun
mudah jgk dan x complicated..


Yg kad tgh2 tu Kad Kredit Enrich
dari CIMB . Kerjasama dgn Malaysia Airlines kot..
Kad Kredit ni aku jarang guna utk beli barang
Aku tak suka berhutang... seriously..


Credit card ni bila aku guna????
Haaa time nak beli tiket flight dan hotel
dan beli apps dan lagu di itunes...
Beli apps dan lagu kat itunes dia automatik
masuk bil kad kredit...


Dan aku mmg disiplin guna kad kredit ni
Lepas beli tiket flight atau hotel, aku terus bayar ..
Jangan membiasakan diri guna kad kredit..
Nanti tak dpt control...


Mcm kawan aku.. hutang kad kredit je
sampai RM10k. Scary dengar...
Kalau credit limit 15k , tak kan
nak berhutang sampai 15k jgk..



So pemegang2 kad kredit.. 
Pandai2 la....
Disiplinkan diri...





























No comments:

Post a Comment