Tuesday 19 December 2017

Soalan dijawab soalan



Contoh

Situasi.. A dan B rapat..
B buat something tanpa pengetahuan A.
Tp bukan benda tak baik... benda baik je.. tp dia tak
bagi tahu A ... sebab kalau B bagitahu pun serupa tak
bagi tahu... dan mungkin ada je bantahan atau
komen...ada je tak kena di mata A.. sebab si A
sentiasa busy... and selalu tak ada masa .. 
Si A ni pun selalu buat sesuatu tak bincang..
And finally dia question...



A : kenapa kau buat sesuatu tak bincang??

B :  habis, kau buat sesuatu ada bincang ke tak?
      
A : ((diam))

B : tak ada kan???


————————————


Complicated .

Kalau aku di tempat B ... aku pun susah 
nak bagi tahu A ... sebab selama ni dia bz
Tak ambil tahu pun B nak buat apa...
Buat B mcm tak wujud...


sebab benda bila orang buat kita dulu,
kita akan terikut2 dgn tindakan dia..


Contoh, 
kalau kau berahsia... aku pun otometik berahsia
dengan kau..

Kalau kau open.. aku pun open..

Kalau kau layan aku baik..
aku akan layan kau lagi baik..


Kalau kita je open minded.. tp orang lain tidak,
tak jadi apa laaa...mcm buat hal sendiri..
Walaupun sebenarnya kita tak nak pun
sampai jadi mcm tu...


Berterus terang dgn org yg kita rapat tu
sebenarnya tak ada masalah pun..
Bila berterus terang dari awal..
Orang akan faham... dan akan rasa mcm
diperlukan.. dipercayai...  disayangi..


Bila berahsia banyak sgt akan timbul mcm2 persepsi
Seperti... 
“dia tak percayakan aku sebah tu dia
berahsia”

“Aku ni dah tak penting...”
“Aku ni orang luar”


Berahsia dgn orang yg kita rapat ni sama mcm
kau buat gap dgn dia... mencipta jurang yg semakin
besar...dan akhirnya.. tidak rapat lagi


Tp mmg betul dowh..
Normal la.. bila kita tahu orang yg kita rapat
tu mcm menyembunyikan sesuatu..
mesti kita rasa tak seronok...


Dan ..,
akan rasa mcm...
LEBIH BAIK TAK TAHU TERUS ..DARI TAHU






















No comments:

Post a Comment